Blog Image

2016

Förtydligande

Denna historie är varken tobaksglorifierande, alkoholfrämjande eller vårdslös. Allt brukande av ovanstående preparat tillsammans med koffein, taurin, och sockermissbruk är någorlunda godkänt av en nästan nära kompis.

Hamburg igen

2016 Posted on Sun, July 10, 2016 21:57:57

Ja du. Dagen började ju sådär. Vaknade vid ett, somnade om vid tre. Cyklade vid tio mot färjan. Kom fram dit efter typ 20 min. Hade god medvind. Upptäckte att färjan inte längre går därifrån. KUL. Nej skämt åsido, det var jättetråkigt. Inte nog med att jag var tvungen att ta mig tillbaka samma väg utan jag var tvungen att cykla ytterligare några km extra i motvind till Brake. Så efter 42 km så kom jag till en färja som kunde ta mig över Weser.

När jag kommer Weser ser jag att jag därifrån har 40 km längre att cykla hem jämfört med vad jag hade när jag startade på morgonen. Detta är exklusive de 40 kilometrarna jag redan kört i motvind under morgonen. För detta är jag sur större delen av dagen.

Cyklar på till Bremerhövde och lackar. Härifrån tar jag tåget till Hamburg och skippar alltså 75 km utöver de 100 jag cyklat idag. Omg vilket lugn som sköljde över mig. Cyklade till campingen jag bodde på förra året och denna gången har jag inte feber.

Nordenham

2016 Posted on Sat, July 09, 2016 21:43:57

Idag har det varit fint. Smorde mig med sådan faktor imorse. Inte med en kalfaktor utan en solfaktor. Det var fint väder. Så fint att jag kunde torka tältet någorlunda. Det hade blöt botten. Kom iväg vid 10.20. Cyklade gammal järnväg igen och missade gränsen till Duitslandt. Märkte det sen på att järnvägsbommarna var annorlunda och folket snäppet mer retards. Men det är okej Tyskland. Det är okej för jag har tron på dig!

Käkade McDonalds efter 35 km och softade sedan vidare. Fick veja och panikbromsa för att polizsaj skulle göra en skum sväng när jag hade grönt ljus. Fick veja för en snorunge som kom från ingenstans också. Lite mer hjärtbankande på honom. Polisen hade klarat sig men ungen hade fan dött om Astrid hade krossat ungdomen. Coola som vi var låtsades vi som ingenting och cyklade båda på. Inget konstigt med det.

Annars så köpte jag nya handskar innan jag lade Hollandet bakom mig. Mina gamla som är hälften skin dog i torktumlaren. De blev stenhårda och skavde satan. Har läderstyrlinda som behöver handskar. Dessutom så hade styrningen inte torkat än. Pumpade däcken också. Köpte nya bromsklossar som jag skulle sätta på nu när jag kom till campingen. Men här började det regna direkt. Man rör inte gamla bromsklossar när de är blöta för så blir man så skitig att hälften kunde vara nog. Typ 260 km kvar i republiken. Om allt går bra med att korsa Weser och Elbe med färja imorgon så kommer jag till Puttgarden redan i övermorgon hoppas jag. Då blir det överfart dagen etter och Köpenhamnscykling för vad det lider. Eller så blir det chill och soft till Vordingsborg. Men det kanske ska regna så får se. Dricker Becks nu.

Midwolda

2016 Posted on Fri, July 08, 2016 22:51:11

Åh vid dina Gudar det har regnat idag! Sov riktigt käss inatt också. Sov typ fyra timmar. Åt belgisk våffla i tältet och slickade mina framtida sår. Det skulle regna från nio gick ryktet. Ack fel! Det började elva. Sen höll det sig så mest hela dagen. Satte på mig regnstassen, som egentligen bara är tunn vindtät jacka då det ändå kommer bli blött till märgen och såg glad ut. Egentligen var jag butterkaka.

Cyklade på med bästa Röde Orm och bulgarguldet i lurarna och funderade på lunch. Såg att det fanns ett McDonalds någonstans i närheten men kom på fel sida motorvägen så skippade det. Fick bli belgiska våfflor till lunch också denna mulna gråa dag.

Har varit rätt händelselös men vacker cykling. Har fått meja för sniglar och maskar på vägarna. En och annan groda också.

I Schmeeda köpte jag förning och öl. Sedan kom camping i Midwolda. Här blev det championsoppsfest för glatta livet. Sen började det regna igen så då blev det sorgöl. Skulle tvätta idag tänkte jag. Samtlig dagsklädnad var genomdränkt samt allt annat som stank surpuppa. Köpte ett tvättmynt som maskinen svalde utan att göra större väsen av sig. Hämtade nytt i receptionen och fick samma resultat. Då ringer jag camping manager. Han drog ut strömmen på maskinen och fixade biffen. Nu tumlar min tvätt så sött i torktumlaren och skorna låter som om de ska ta sönder hela skiten. Kan knappt bli bättre buller!

Imorgon blir det öst mot Obotriternas rike. Ska det bli kul? Tja, jag vet inte jag. Måske. Måske iche. Hoppas då regnfri dag.

Sneek

2016 Posted on Thu, July 07, 2016 21:05:07

134 km idag. Sydvästlig vind och uppehåll med somlig sol. Cyklade vall idag. Båda fick det bli. Det var kul. De är typ 25 km och 35 km var. Spikrak nästan och en dröm. Andra gången jag körde houtrib och typ femte på aufsluitdijk. Kul! Kom vidare till Sneek. Det blåste konstigt då jag hade bytt riktning. Har inte hänt så mycket idag. Blev mest vall. Har börjat känna min trevliga cykelsmärta i vänster ljumske igen. En klassiker jag inte känt på flera år. Spännande. Imorgon ska det regna. Imorgon är också sista natten i Nederländerna. Jag är föga imponerad. Har cyklat resten av sträckan genom vaterlandt några gånger och finner den lite halvt tröttsam. Märker jag att det blir tråkigt tar jag tåget. Har en flytt att rodda om när jag kommer hem. Får se hur jag ska göra genom Danaväldet. Börjar bli gammal nu…

Lelystad

2016 Posted on Wed, July 06, 2016 23:24:03

155 km idag. Det blev till Lelystad. Kom iväg vid tio och hojade på som alltid. Vädret var soligt men kallt och hen hade smort sig i solskydd. Någon liten sidovind fanns alltid. Käkade pommes till lunch och köpte vatten smaksatt med mynta. Tycktes aldrig lägga någon sträcka bakom mig. Åkte färja 200 meter över en flod för 80 cent och körde sedan på. När jag var 24 km från Lelystad blev det motvind. Hade kommit in en vindkraftspark. Sjuuk motvind. Imorgon blir det houtribdijk och aufsluitdijk hoppas jag. Om vinden känns bra. Annars är det bara 70 km omväg…

Tilburg

2016 Posted on Wed, July 06, 2016 23:15:47

5/7 En dag som kändes lång men blir kort att berätta. Cyklade. Cyklade och blev lite regnad på. Var till slut en ganska solig dag. Hade kurs på Tilburg igen. Kom dit och satte riktning mot La Trappes kloster. Kom dit 23 minuter innan baren stängde. Köpte en vit och en puur. Drskxuupp puuren snabbt och beställde en från fat. Fat som färdats kanske 200 meter. Det är lokal öl.

Sen blev det campingpanik. Googlade och hittade Tilburgs stadscamping. Det var vara en gräsplätt utan vare sig toa eller dusch. Googlade mer och hittade en minicamping på en bondgård 7 km bort. Cylla dit och lämpade av mina saker. Då var klockan nog runt 19.45. Stack och köpte en pizza fem km bort och åt den vid tältet. Totalt 150 km då.

Öster om Bryssel

2016 Posted on Mon, July 04, 2016 22:16:17

Körde 145 idag. Blev mest cykelväg på en nedlagd järnväg. Typ 80% av sträckan. Regnade när jag kom in till Wallonien men gömde mig under ett träd i fem minuter till det gick över. Käkade belgiska våfflor i någon skum stad och körde vilse in på gamla stenlagda bondvägar. Körde också in i ett industriområde längst floden. Industri är så jävla äckligt. Folk som händer ger vid industri på sin “fritid” är så jävla äckliga också.

Blev ingen Hoegaarden idag. Alltså ölen blev det men inte byen. Fanns ingen camping i närheten så ligger nu 13 km därifrån. Förutom wallonienregnet så har det mest varit uppehåll och faktiskt ganska bra väder. Imorse vaknade jag av att tältet var regnblött och att luftfuktigheten var 10000%. Så allt löste sig bra. Bränt mig lite på armarna och på näsan också. Det är också ett bra tecken.

Imorgon satsar jag på Nederländerna. Kanske Eindhoven, kanske inte. Men Nederländerna i alla fall. Ska jag till något roligt ställe som Gent eller Brugge i Belgien måste jag korsa Bryssel och det kommer mitt ömma hjärta inte mäkta med. För mycket makt i den byn.

Det blev ingen mat förutom våfflorna under färd. Därför fick jag käka två paket nudlar och två paket linser när jag kom till campingen.

Chimay

2016 Posted on Sun, July 03, 2016 18:20:40

Det var behagligare idag. Hade förbeställt baguette och lite annat till frukost vid 8 så gick upp lagom till dess. Regn kom inatt men torkade bort om morgonen. Iom att det var söndag i Frankerrike handlade jag tre burkar linser direkt vid halv tio i den första butiken jag hittade. Dessa hade jag hela dagen i packningen utan att äta dem. Riktigt klantig planering.

Cyklade rak väg större delen av dagen. Upptäckte att jag hade vinden i ryggen och såg att vägen var rak. Kunde pinna på som det ska vara. Det var backar men inte alls som igår eller i Verdun utan bara branta raka backar som gick över relativt snabbt.

Har mest käkat babybel och bröd idag. Pain au chocolat och baguette. Gick ju relativt snabbt att ta mig de typ 90 km till Chimay.

Här i Chimay så är det festival så kunde köpa en frites med majonnäs och en juliper-öl. Hittade även en Chimay öl på marknaden för 6 euro. Nu sitter jag i baren på campingen och dricker en Chimay gold blonde.

För morgondagens cykling är det Hoegaarden som gäller. Belgien på en vardag borde inte vara så svårt att hantera. Det ryktas om en Hoegaarden rose’. Nu är klockan 18.18. Ska ladda mobilen till 19 då baren stänger. Då blir det linser till middag så det står härliga till! Och min andra Chimay jag köpte på marknaden. Ska försöka hitta lite mer lokala öl imorgon också. Eller kanske inte lokala då Chimay i Chimay är ganska lokalt. Kanske mer inte så kommersiella öl, från små bryggerier istället.

Tillägg: det var någon musikfestival här ikväll så har suttit och lyssnat på musik och druckit Chimay efter jag åt mina 750 gram linser. Helt plötsligt när ena musiken tystnade så började ett ompa ompa band spela. De spelade ett tag och först fattade jag inte men det tillkom musiker och föll ifrån musiker hela tiden. Det var helt oorganiserat och ändå lät det sjukt bra. Betalade 4.50 euro för varje öl. Fick tillbaka 2 euro för varje glas jag lämnade tillbaka. En sådan öl kostar 89 kr på bishops arms hemma. Utan glaspant som man får tillbaka. Än så länge är Belgique överlägset France. Vägarna är bra också. Än så länge.